Home / war / 25+ найкращих ударних вертольотів, які все ще перебувають на озброєнні

25+ найкращих ударних вертольотів, які все ще перебувають на озброєнні

Ударні вертольоти пройшли довгий шлях розвитку з точки зору технологічного розвитку з американського Bell AH-1 Cobra 1967 року. Усі наступні елементи, швидше за все, можна знайти в сучасному спеціальному ударному вертольоті: тандемне сидіння (зазвичай крісло навідника спереду, пілот позаду), вузький корпус, вантажний простір невеликий або відсутній, броньоване відділення для екіпажу, 20-30-мм гармати, кумулятивні керовані протитанкові ракети (ПТРК), некеровані ракети меншого діаметру (зазвичай фугасні, фрагментація) і набір датчиків, встановлених на носі. У міру того, як безпілотні літальні апарати стають все більш поширеними, більшість із них інтегрує засоби протиповітряної оборони малої дальності, такі як ракети Sidewinder на кінчиках пілонів озброєння або ракети Stinger на опорах у західних конструкціях. Ударні гелікоптери є дорогими та потребують значних інвестицій, тому вони є лише в деяких країнах. Продовжуйте відкривати для себе найнеймовірніші ударні вертольоти, які все ще на озброєнні.

Рефрактометр RFM300-M від компанії Bellingham + Stanley – це оновлення приладів з контролем температури. Широка призма дозволяє ефективно працювати з темними та негомогенними зразками. Для спілкування з користувачем прилади забезпечені кольоровим сенсорним екраном. Прилади відмінно підійдуть для лабораторії на виробництві напоїв і соків, на також на хімічному виробництві.

25. Harbin Z-19

Harbin Aircraft Manufacturing Corporation (HAMC) створила Harbin Z-19, також відомий як WZ-19, китайський легкий розвідувально-ударний вертоліт для ВПС Народно-визвольної армії та ВПС Сухопутних військ. Це бойовий варіант Harbin Z-9, ліцензійної версії Eurocopter Dauphin. Він був вперше випущений в 2012 році і все ще в активній експлуатації сьогодні.

Harbin-Z-19

24. HAL Light Combat Helicopter

Легкий бойовий вертоліт Hindustan Aeronautics Limited (HAL) (LCH) — індійський багатоцільовий ударний вертоліт, розроблений і виготовлений компанією HAL (HAL). ВПС Індії та армія Індії замовили LCH. Він має найвищу межу польоту з усіх штурмових вертольотів. Було проведено інтенсивну програму випробувань, що включала загалом чотири прототипи. Під час цих випробувань LCH став першим ударним гелікоптером, який приземлився в Сіачені, багато разів приземляючись на вертолітних майданчиках на висоті 13 600 футів (4145 метрів) і 15 800 футів (4145 метрів) (4815 метрів).

HAL Light Combat Helicopter

23. Sikorsky S-97 Raider

Sikorsky Aircraft, можливо, все ще розробляє S-97 Raider, високошвидкісний розвідувальний і ударний гелікоптер на основі концепції Advancing Blade (ABC) із коаксіальною роторною системою, але він надійде на службу раніше, ніж ви думаєте. Сікорський мав намір продати його програмі Armed Aerial Scout армії США, серед інших потенційних цілей. 22 травня 2015 року на фюзеляжі було проведено симуляцію зіткнень із птахами на швидкості до 235 вузлів (435 км/год; 270 миль/год), передбачуваної максимальної швидкості польоту S-97. Випробування на падіння також проводилися як гарантія безпеки бензобаків у разі зіткнення.

Sikorsky S-97 Raider

22. Aérospatiale Gazelle

Aérospatiale Gazelle — п’ятимісний французький гелікоптер, який часто використовують для легких транспортних, розвідувальних і легких ударних місій. Він має один турбінний двигун Turbomeca Astazou і був першим гелікоптером, який використовував фенестроновий хвостовий гвинт замість звичайного хвостового гвинта. Sud Aviation, згодом Aérospatiale, розробила його, і він був побудований у Франції та Сполученому Королівстві. На нижньому вантажному гаку «Газель» може перевозити до п’яти пасажирів і 1320 фунтів вантажу. Озброєні версії будуть оснащені до чотирьох протитанкових ракет з дротовим наведенням або 20-мм гарматою переднього наведення, встановленою на бортах фюзеляжу, а боєприпаси зберігатимуться в кабіні.

Aérospatiale Gazelle

21. Eurocopter AS-565 Panther

Військовим варіантом середнього багатоцільового двомоторного вертольота Eurocopter AS365 Dauphin є AS565 Panther. Бойовий штурм, вогнева підтримка, протичовнова боротьба, противодна боротьба, пошук і порятунок, медична евакуація – це лише деякі з військових обов’язків, які виконує Panther. Його виготовляють у Сполучених Штатах, хоча основними користувачами є ВМС Франції, армія Бразилії, ВПС Ізраїлю та ВМС Індонезії. Максимальна швидкість Panther становить 288 кілометрів на годину, а запас ходу — 472 кілометри.

Eurocopter AS-565 Panther

20. Kamov Ka-60

Ка-60, військова версія цього типу гелікоптера, вперше була представлена ще в 1998 році, але з того часу увійшла у своєрідне чистилище розробок. Розробка почалася ще в 1984 році, а перший прототип піднявся в політ у 2007 році. Подальші випробування протягом наступного десятиліття намагалися вирішити проблеми з двигуном та інші проблеми, і нарешті лише у 2017 році модель, яка зараз існує, здійснила свій перший політ. Ка-60 має один або два екіпажі, має розміри 51 фут 2 дюйми та має максимальну швидкість 191 миль/год.

Kamov Ka-60

19. Black Hawk Utility Helicopter UH/HH-60

При швидкості 182 милі/год один вертоліт Black Hawk може транспортувати до 11 солдатів і членів екіпажу, випереджаючи більшість інших вертольотів. Black Hawk розганяється до таких швидкостей подвійними двигунами GE-700. Він має загальну вагу 20250 фунтів і може витримати зовнішнє навантаження 8000 фунтів і внутрішнє навантаження 2640 фунтів. Він оснащений двома кулеметами калібру 7,62 мм і має екіпаж з двох пілотів і двох старшин екіпажу. Можливо, ви знайомі з цим гелікоптером за його роллю в оскароносному фільмі 2001 року «Падіння чорного яструба».

Black Hawk Utility Helicopter UH/HH-60

18. Bell UH-1 Iroquois

Huey використовувався військовими по всьому світу: від Фолклендської війни між Великобританією та Аргентиною до Японії, яка відправила Huey до Пакистану для надання допомоги внаслідок стихійного лиха та використала два Huey для спостереження за узбережжям після ядерної катастрофи на Фукусімі у 2011 році. Huey мав вантажопідйомність 3880 фунтів, розміри 57 футів 1 дюйм на 8 футів 7 дюймів, міг перевозити вагу до 9040 фунтів, мав крейсерську швидкість 125 миль на годину та максимальну швидкість 135 миль на годину, мав запас ходу 315 миль та міг бути озброєний 7,62-мм кулеметами та 2,75-дюймовими ракетними блоками.

Bell UH-1 Iroquois

17. Bell AH-1 SuperCobra

Цей штурмовий гелікоптер був створений наприкінці війни у В’єтнамі як модернізована версія легендарної «Кобри» Белла. Екіпаж SuperCobras складається з двох осіб, має розміри 45 футів x 9 дюймів x 10 футів 9 дюймів, максимальна злітна вага становить 10 000 фунтів, може розганятися 175 миль на годину та може бути озброєний 20-мм 3-ствольними гарматами Гатлінга M197, 2,75-дюймовими ракетами, 5-дюймовими ракетами Zuni та зенітними ракетами AIM-9 Sidewinder.

Bell AH-1 SuperCobra

16. Bell AH-1Z Viper

Viper — останній у довгій лінійці ударних гелікоптерів Bell, і він має замінити SuperCobra. Корпус морської піхоти США схвалив повне виробництво та оголосив його боєздатним у 2010 році. Продаж Vipers Пакистану було схвалено США у 2015 році. Збройні сили Польщі, Чехії, Румунії, Марокко та Бахрейну придбали або виявили інтерес до придбання Vipers. Vipers мають екіпаж з двох осіб, довжину корпусу 58 футів 3 дюйми, максимальну злітну вагу 18 500 фунтів, крейсерську швидкість 180 миль на годину, бойову дальність 125 миль і можуть бути озброєні одною 20-мм M197 триствольною ротаційною гарматою, 2,75-дюймовими ракетами, а також ракетами повітря-земля AIM-9 Sidewinder та AGM-114 Hellfire.

Bell AH-1Z Viper

15. Mil Mi-24 Hind

Мі-24 був розроблений як ударний вертоліт, але насправді він більше схожий на бойовий вертоліт UH-1 Huey. Він може перевозити війська, водночас завдаючи удару, але він не схожий ні на що, на чому коли-небудь літали західні армії. Мі-24, з іншого боку, заслуговує на включення через його багатофункціональні можливості підтримки, які зробили його фаворитом у всьому світі. Військово-повітряні сили Росії та 58 інших користувачів у всьому світі використовують Мі-24. На цей час випущено понад 2600 літаків.

Mil Mi-24 Hind

14. CAIC WZ-10 Fierce Thunderbolt

WZ-10 вперше здійснив політ у 2003 році і продовжує використовуватися досі. Він оснащений безліччю передових технологій, включаючи приголомшливу систему електронної боротьби. Головним призначенням WZ-10, як і багатьох ударних вертольотів, є протитанкова боротьба, але він також цілком здатний вести бойові дії у повітрі.

CAIC WZ-10 Fierce Thunderbolt

14i. CAIC Z-10K

Цей вертоліт є спрощеною версією Z-10H з китайським двигуном WZ-9 потужністю 930-950 кВт. Z-10K модифікований у порівнянні з базовим Z-10 на прохання повітряно-десантного корпусу ВПС Народно-визвольної армії. Щоб зменшити вагу та збільшити радіус дії та бортові характеристики, MASWS, IRCM, додаткові бронеплити та кілька інших підсистем були ліквідовані.

CAIC Z-10K

14ii. CAIC Z-10ME

Цей модернізований варіант оснащено засобами активної та пасивної протидії, системою попередження про наближення ракет, приймачем радіолокаційного попередження та новою вихлопною форсункою двигуна (спрямованою вгору для зменшення інфрачервоних ознак). Він також має нові фільтраційні системи та броньові панелі, потужніший двигун потужністю 1200 кВт, більший магазин боєприпасів, графенові броньові панелі, інфрачервоні перешкоди та новий запитувач IFF. Вперше він був представлений у 2018 році та активно використовується сьогодні.

CAIC Z-10ME

13. Kamov Ka-50

Російський Ка-50 має довжину 52 фути 6 дюймів, максимальну злітну вагу 23 810 фунтів, може розвивати швидкість 296 миль на годину завдяки двом турбовальним двигунам Климова ВК-2500 та може бути озброєний однією переносною напівжорсткою 30-мм гарматою Шипунова 2А42, ракетами S-8 та S-13, а також іншими різноманітними ракетами та бомбами.

Kamov Ka-50

12. Mil Mi-28

Цей штурмовий гелікоптер отримав довгостроковий державний контракт, який передбачає його виробництво до 2027 року. Мі-28 має довжину 55 футів 10 дюймів, має два турбовальних двигуни Климова ТВ3-117 та може бути озброєний 30-мм пушкою Шипунова, гарматою 2А42, яка розташована на “підборідді” коптера, протитанковими ракетами «Атака-В», а також ракетами S-8 та S-10.

Mil Mi-28

11. Boeing AH-64D Apache

Apache вважається одним із найуспішніших штурмових вертольотів в історії. Від атак на радіолокаційну систему Іраку під час війни в Перській затоці до пізніших операцій в Іраку та Афганістані та участі НАТО в Боснії та Герцеговині, Apache AH-64D багато де використовувався протягом останніх трьох десятиліть. Це двомоторний ударний гелікоптер з бронебійним озброєнням, таким як 30-мм гармата M230, 2,75-дюймові ракети Hydra-70 і ракети Hellfire з лазерним наведенням, які можуть стріляти від 600 до 650 пострілів на хвилину. Він має бойову швидкість 166 миль на годину, максимальну швидкість 188 миль на годину, дальність польоту 260 миль та загальну вагу 26 260 фунтів. Існує кілька варіантів Apache.

Boeing AH-64 Apache

11i. Apache AH-64A Variant

AH-64A був першим штурмовим вертольотом, який надійшов у виробництво. У броньованому відсіку екіпаж сидить пліч-о-пліч. Два турбовальних двигуни GE T700 приводять в рух коптер. Двигун 701 використовувався в моделі A до 1990 року, коли двигуни були замінені на більш потужний варіант 701C. 25 вересня 2012 року компанія Boeing уклала контракт на 136,8 мільйонів доларів США на переробку останніх 16 AH-64A у конфігурацію AH-64D Block II.

Apache AH-64A Variant

11ii. Apache AH-64C Variant

Наприкінці 1991 року Конгрес схвалив додаткові кошти для програми перетворення AH-64A на версію AH-64B+. План модернізації до AH-64C був переглянутий через ці додаткові кошти. За винятком встановленого на щоглі радара та нових варіантів двигуна 700C, оновлення C містило б усі зміни, внесені до Longbow. Однак після 1993 року позначення C більше не використовувалося. Єдиною відмінністю між моделлю C і моделлю D (обладнаний радаром) після того, як AH-64A отримали оновлений двигун у 1990 році, був радар, який можна було замінити з одного літака на інший. Тому було прийнято рішення позначити обидва варіанти «AH-64D».

Apache AH-64C Variant

10. Denel Rooivalk

Rooivalk з Південної Африки базується на французькому Aérospatiale SA 330 Puma. Як наслідок, дизайн значною мірою залежить від французьких технологій і компонентів. Denel Aviation вдалося побудувати літак, який не поступається конкурентам, попри високу мету створити один із найкращих ударних вертольотів у світі. Rooivalk, оснащений надсучасними місцевими ПТРК Mokopa, перевершує все, з чим Південна Африка може зіткнутися у своєму геополітичному регіоні. Rooivalk — це далекосяжна концепція, але технологічний потенціал Denel значно перевершує його можливості, створено лише 12 екземплярів, а над готовністю до експлуатації нависають фінансові проблеми.

Denel Rooivalk

9. CAIC Z-10

Китайський Z-10 був розроблений у співпраці з російським конструкторським бюро Камова, що зробило його легшим за своїх конкурентів. Це перший місцевий ударний вертоліт країни. Це нова конструкція, яка була представлена у 2012 році та вже задовольняє потреби китайських збройних сил чисельно. Z-10 ще належить випробувати. Наразі для Народно-визвольної армії було виготовлено понад 300 одиниць цього коптера.

CAIC Z-10

8. Mil Mi-24 Hind

Протягом останніх 40 років зістарений дизайн був аерофотознімком азіатських і африканських конфліктів, що повторюється. Це універсальна платформа, що використовується різними державами та воєнізованими угрупованнями. Мі-24 – це те саме, що АКМ для автоматів. Класика епохи холодної війни, яка проіснувала тривалий час. Він набагато більший за наступні версії, оскільки є комбінованим ударно-транспортним вертольотом. Він, як і раніше, актуальний і сьогодні, попри те, що він добре озброєний і броньований, а також менш маневрений за сьогоднішніми мірками.

Mil Mi-24 Hind

7. Agusta A129 Mangusta

Італійський ударний вертоліт A129 є першим у своєму роді в Західній Європі. Італійський дизайн, який був найлегшим серед своїх глобальних конкурентів, був перероблений після закінчення холодної війни. Оскільки НАТО більше не очікувала натиску радянської бронетехніки, літаки були вдосконалені, а балістичний захист зменшено. У той час вважалося, що його можна порівняти з американським AH-64 Apache. A129 оснащений типовою зброєю НАТО, як-от ПТРК Hellfire і TOW. Було вироблено шістдесят одиниць, понад 30 залишаються у використанні сьогодні.

Agusta A129 Mangusta

6. TAI T129 ATAK

T129 є турецькою модернізацією Agusta A129 Mangusta, з яким у нього спільний лише фюзеляж. Всередині використовується турецька технологія з оновленим авіонікою, планером та озброєнням. Наразі в експлуатації перебувають 60 одиниць, за потреби можна виготовити ще 32. T129, здається, є більш успішною всесвітньою версією свого італійського попередника, до якого зацікавилися низка країн, включаючи Катар, Філіппіни та Пакистан. Цей гелікоптер був настільки успішним, що досі використовуються два додаткових варіанти.

TAI T129 ATAK

Далі ми маємо п’ять ударних вертольотів найвищого рейтингу, які використовуються й сьогодні.

6i. TAI T129A EDH

T129A — це версія «бойової підтримки» з 20-мм гарматою Гатлінга та боєприпасами, а також здатністю нести 70-мм (2,75 дюйма) ракети; було замовлено дев’ять T129A. Турецька армія отримала шість вертольотів. T129As буде оновлено до специфікації T129B.

TAI T129A EDH

6ii. TAI T129B

T129B — це «багатоцільовий» літак із засобами радіоелектронної боротьби. Всього було побудовано 51 вертоліт, один з яких служив випробувальною зброєю. T129B оснащений 20-мм гарматою Гатлінга і може нести до восьми ПТРК UMTAS, шістнадцяти ракет Cirit, восьми ракет повітряного базування Stinger і 76 некерованих ракет калібру 70 мм (2,75 дюйма).

TAI T129B

5. Eurocopter Tiger

«Тигр» — другий і найсучасніший ударний вертоліт із Західної Європи, розроблений спільно Францією та Німеччиною. Це найпопулярніший і успішний європейський дизайн, було продано понад 180 одиниць. Вуглецеві ламінати, кевлар і компоненти у формі стільників складають 80 відсотків корпусу літака, який побудований за допомогою композитного малюнка. «Тигр» використовується німецькими, французькими, іспанськими та австралійськими військами та оснащений різноманітними західними ракетами, ракетами та французькою гарматою.

Eurocopter Tiger

Є кілька варіантів Тигра; різні для Німеччини, Франції та Австралії.

5i. Germany: UH Tiger

UHT (Unterstützungshubschrauber Tiger) — середньої ваги багатоцільовий вертоліт вогневої підтримки, створений для Бундесверу (Збройних сил Німеччини). UHT може нести протитанкові ракети PARS 3 LR типу «вистрілив та забув» та/або HOT3, а також ракети вогневої підтримки класу «повітря-земля» Forges de Zeebrugge калібру 70 мм (2,8 дюйма). Для ведення бою повітря-повітря коптер був обладнаний чотирма ракетами AIM-92 Stinger (по дві з кожного боку). Він не має вбудованої гарматної вежі, як варіант HAP/HCP, але за потреби можна додати 12,7-мм (0,50 дюйма) гарматну вежу. Конфігурація озброєння була створена так, щоб бути багатоцільовою та легко конвертованою, що дозволяє охоплювати широкий спектр сценаріїв місій, а також бути ефективним проти різноманітних цілей.

Germany UH Tiger

5ii. France: Tiger HAP

Tiger HAP/HCP (Hélicoptere d’Appui Protection) — це вертоліт середньої ваги бойового типу «повітря-повітря» та вогневої підтримки, створений французькою армією. Він має встановлену на підборідді 30-мм гарматну турель GIAT і може стріляти 68-мм некерованими ракетами SNEB або мати 20-мм станкові гармати, а також ракети класу «повітря-повітря» Mistral для вогневої підтримки. До 2012 року Франція поставила 40 HAP вартістю 27 мільйонів євро за одиницю (36 мільйонів доларів США) у цінах 2012 року. У грудні 2015 року Франція вирішила оновити весь свій флот Tiger до стандарту HAD до 2025 року.

France Tiger HAP

5iii. Australia: Tiger ARH

Австралійська армія замовила Tiger ARH (Armed Reconnaissance Helicopter) для заміни бойових вертольотів OH-58 Kiowas і UH-1 Iroquois «Bushranger». Tiger ARH є модифікованою та вдосконаленою версією Tiger HAP з оновленими двигунами MTR390 та лазерним цілевказівником, інтегрованим у приціл Strix для стрільби ракетами класу «повітря-земля» Hellfire II. ARH використовує 70-мм (2,75 дюйма) ракети бельгійської компанії Forges de Zeebrugge замість некерованих ракет SNEB (FZ). У грудні 2001 року було замовлено 22 варіанти.

4. Bell AH-1Z Viper

Американський Viper є нащадком третього покоління культового Bell AH-1 Cobra, який був попередником усіх сучасних ударних вертольотів. Цей гвинтокрил вперше використовувався Корпусом морської піхоти США в 1965 році. Viper, найновіша модель у визначальному класі, довела, що є потужною та довговічною платформою. Морські піхотинці хочуть використовувати 189 Viper, які були представлені у 2010 році. Платформа зберігає свій темп через 55 років завдяки новим замовленням з Бахрейну та Чехії.

Bell AH-1Z Viper

3. Mil Mi-28NM Havoc

До легендарного Мі-24 і єдиного в своєму роді сімейства Ка-50 приєднався новітній російський штурмовий вертоліт. Havoc нарешті перетворився на універсальну ефективну конструкцію після надзвичайно тривалого періоду розробки, який тривав 27 років від першого польоту до дебюту. Він добре відомий своєю бронею, яка включає лобове скло, яке може витримати влучення куль калібру 14,5114 мм. Під час битви за Пальміру в Сирії Havoc успішно дебютував у бойових діях. Він перебуває на озброєнні Росії, Іраку та Алжиру з 2020 року.

Mil Mi-28NM Havoc

3i. Mi-28NE

Це експортна версія Мі-28N, яка зараз знаходиться на озброєнні ВПС Іраку та Алжиру. «Вертольоти Росії» анонсували оновлену модель Мі-28NЕ в серпні 2018 року, включаючи модернізацію системи несучого гвинта і двигуна, а також додаткового бортового радіоелектронного обладнання. Вертоліт оснащений сучасними засобами спрямованої інфрачервоної протидії (СПРВ) – ІЧ-керованими ракетам малої дальності, а також посиленою бронею. Його композитні лопаті ротора можуть витримувати снаряди діаметром до 20-30 мм, а паливна система вогнестійка і вибухостійка. Він також зможе стріляти новітніми протитанковими керованими ракетами (ПТРК) «Хризантема-В» (9М123).

Mi-28NE

3ii. Mi-28NM

Оновлений варіант Мі-28Н був створений у 2009 році. Носова частина вертольота була перероблена шляхом видалення носової антени, нової радіолокаційної станції Н025 для кругової видимості, більш потужних двигунів ВК-2500П з FADEC замість попередніх двигунів Клімова ТВ3-117ВМА та вдосконалені лопаті гвинта, що призвело до збільшення максимальної швидкості на 13 відсотків та крейсерської швидкості на 10 відсотків. Крім того, він має нову бортову систему радіоелектронної обробки інформації «Izdeliye 296» і оновлену систему управління вогнем. Він може бути озброєний протитанковими ракетами 9М123 «Хризантема-В» і 9М127-1 «Атака-ВМ».

3iii. Mi-40

Мі-40 був запланованою універсальною версією Мі-28, яка була вперше запропонована в 1983 році, оприлюднена в 1992 році та вперше запущена на Московському авіасалоні в 1993 році. Він був розроблений для заміни Мі-24 і штурмових гелікоптерів Мі-8 в номінації «Бойова машина піхоти». Має два турбовальних двигуни Клімова ТВ3-117 потужністю 1863 кВт, чотирилопатевий несучий гвинт, чотирилопатевий хвостовий гвинт Delta H (обидва Мі-28) і висувну триколісну стійку шасі. Він важить близько 11-12 000 кг, має висоту 3300 м, максимальну швидкість 314 км/год і крейсерську швидкість 260 км/год.

Mi-40

2. Kamov Ka-52 Hokum-B

Бойовий вертоліт Ка-52, ймовірно, є найбільш незвичайним бойовим вертольотом, що знаходиться на озброєнні на сьогодні, з тандемними сидіннями пліч-о-пліч, кріслами, що катапультуються, подвійними несучими гвинтами, що обертаються в протилежних напрямках, і без хвостових лопатей. В цей час це один з найбільш маневрених вертольотів у світі. Ка-52 може діяти як цілепокажчик і цілепокажчик для більшої групи вертольотів Мі-24 і Мі-28 завдяки своїй передовій системі управління полем бою. Ка-52 має всю вогневу міць, очікувану від сучасного ударного вертольота, попри те, що його автогармата знаходиться у фіксованому положенні та не має маневреності вежі.

Kamov Ka-52 Hokum-B

2i. Kamov Ka-50

Камов Ка-50, «Чорна акула» — російський одномісний ударний гелікоптер із фірмовою технологією коаксіального ротора конструкторського бюро Камова. Він був розроблений у 1980-х роках і прийнятий на озброєння російської армії в 1995 році. Виготовляє його фірма “Прогрес” в Арсеньєві. Використовується як гелікоптер-розвідник з важким озброєнням. Це був перший оперативний вертоліт із рятувально-катапультною системою у світі, і він був всесвітньо відомим, поки його не перевершив його наступник, згаданий раніше Камов Ка-52.

Kamov Ka-50

2ii. Kamov Ka-50Sh

Ka-50SH має інший зовнішній вигляд, ніж його попередник, який перекомпонований під спільне розміщення лазерно-телевізійного денного і нічного прицільних каналів тепловізійно-льотно-навігаційного комплексу «Рубікон-Н». Добова подача з носової частини фюзеляжу переміщувалася в новосконструйований обтічник, трохи розширений вперед. Діаметр рухомої кулі 640 мм; цей вертоліт ідеально підходить для нічних атак.

Kamov Ka-50Sh

2iii. Kamov Ka-52 Alligator

Військово-повітряні сили Росії експлуатують всепогодний ударний вертоліт Ка-52 «Алігатор». Ка-52 — двомісний варіант штурмового вертольота Ка-50, розроблений КБ Камова (входить до складу «Вертольоти Росії»). Для ВПС Росії це дуже вдосконалена версія з двомісною бортовою кабіною.

1. AH-64E Apache Guardian

Apache, робоча конячка армії Сполучених Штатів, є найпоширенішим і широко використовуваним штурмовим вертольотом у західному світі та у його союзників. Понад 2400 одиниць буде побудовано до 2020 року для США та їхніх союзників, включаючи Ізраїль, Великобританію, Японію, Південну Корею та інші. Apache є найдосвідченішим і перевіреним західним винищувачем у своєму класі на сьогодні, він брав участь у всіх великих бойових діях Америки та НАТО з моменту свого заснування. Ракети Hellfire, ланцюгова гармата M320 із 1200 патронами калібру 30 мм і ракети Hydra – Apache є дуже надійним та успішним транспортним засобом, який прослужить щонайменше до 2048 року.

AH-64E Apache Guardian
[via studentsea]